Kategorie
odżywianie naturalne

Zupa – jeden z najzdrowszych pokarmów świata

Zupa to jeden z najzdrowszych i najbezpieczniejszych pokarmów świata – dla każdego, w każdym wieku i sytuacji zdrowotnej. Kwestia dotyczy tylko tego, z czego są one wyprodukowane i czy ugotowaliśmy je we własnym garnku, na naturalnych składnikach, z dobrym humorem. Oczywiście rodzaj składników pokarmowych również ma wpływ na jakość zupy i jej oddziaływanie na organizm

Zupa to jeden z najzdrowszych i najbezpieczniejszych pokarmów świata – dla każdego, w każdym wieku i sytuacji zdrowotnej. Kwestia dotyczy tylko tego, z czego są one wyprodukowane i czy ugotowaliśmy je we własnym garnku, na naturalnych składnikach, z dobrym humorem. Oczywiście rodzaj składników pokarmowych również ma wpływ na jakość zupy i jej oddziaływanie na organizm.

zupa

Zupę można zjeść zawsze w drodze, w trasie, w pracy – z termosu i w międzyczasie. Ważne tylko z czego?

Zup nie należy jeść odgrzewanych w mikrofalówce, gotowców z kartonów, a już w ogóle nie te z torebek (tzw. zalewajki). Takie zupy stanowią wręcz zagrożenie dla zdrowia. Ich skład chemiczny nie ma żadnego związku z odżywianiem, a tylko działa jako „zapełniacz brzucha”. Największą wartość odżywczą ma zupa świeżo ugotowana, co nie znaczy, że nie można jej ugotować na lekki zapas i przechować w lodówce. Przyjrzyjmy się zatem, jak zupy działają na organizm człowieka w zależności od składu.

Zupy z mięsem

Zupy – rosoły i inne zupy przygotowywane na bazie mięsa – zaliczamy do grupy pokarmów wzmacniających i odżywczych, a jednocześnie niezwykle lekkostrawnych. Warto zwrócić uwagę, że mięso odgrywa wielką rolę w odżywianiu człowieka. Nie znaczy to jednak, że wszyscy bez wyjątku mięso powinni spożywać. Czy mięso danemu człowiekowi służy i jest potrzebne stanowi kwestię bardzo indywidualną.

Warto pamiętać, że mięso to ważne źródło energii, a według teorii dietetyki medycyny Wschodu jest najważniejszym czynnikiem budowy Qi (rodzaj energii poruszającej, ogrzewającej, to jakby„tchnienie”) i krwi. Mięso będąc silnie odżywczym produktem działa na organizm ogrzewająco, a jednocześnie stanowi podstawę budowy „substancji”. W dietetyce profilaktycznej TMC mawia się, że dba ono o równowagę korzenia Yang w organizmie.

Należy też uznać że mięso jest jak „lekarstwo” i jego przedawkowanie szkodzi; nadmierne spożywanie mięsa przyczynia się do gromadzenia lepkiego śluzu, gromadzącego się szczególnie w wątrobie i pęcherzyku żółciowym.

  • Warto wybierać mięso ze sprawdzonych hodowli, ponieważ antybiotyki i hormony wzrostu zawarte w tych powszechnych i z intensywnej hodowli wpływają negatywnie i obciążają wątrobę i nerki oraz funkcjonowanie całego organizmu.
  • Sposób obróbki termicznej ma istotny wpływ na zdrowie i reakcje naszych organizmów na pożywienie. Mięso gotowane jest najmniej toksyczne, dlatego zupy wydają się być najlepszym sposobem jego przyrządzania.
  • Swój smak mięso zawdzięcza obecności kwasu moczowego, ale pamiętajmy, że oczyszczanie z niego trwa dłużej. Tzw. zakwaszenie organizmu w dużej mierze wynika z nadmiernej ilości spożywanego w diecie mięsa. Zakwaszenie organizmu to dziś powszechny problem.
  • Rosoły z mięsem są najzdrowszym sposobem przygotowywania mięsa. Najlepiej przyrządzać rosół raz w tygodniu z użyciem wielu warzyw, ziół świeżych i suszonych o działaniu leczniczym, można do nich też dodawać wodorosty, które równoważą swą zimną naturą działanie energetyczne zup i wspierają usuwanie gorąca (więcej o nich w artykule „warzywa z morza”). Rosołów należy ostrożnie używać w stanach „nadmiaru” np. przy gorączce, przy wymiotach oraz zastojach (np. bóle i napięcia w klatce piersiowej).
  • Energetyczne zupy wymagają długiego gotowania (latem krócej, by wzmacniały głównie Qi; zimą dłużej, by działały ogrzewająco i równoważyły wpływ zimna i wilgoci). Ponieważ wg TMC gotowanie mięsa to proces transformowania substancji w energię, to im dłużej gotowane, tym więcej energii i ciepła wnoszą do organizmu.
  • Każdy gatunek mięsa ma odmienny wpływ na organizm – choć generalnie wzmacniają żołądek.

Zupy na bazie warzyw

Zupy przygotowywane na bazie samych warzyw działają zdecydowanie łagodniej – działają detoksykująco i oczyszczająco.

  • Warzywa powinny stanowić ok. 40% naszego pożywienia, dlatego zupy z ich użyciem warto gotować szczególnie wiosną i latem. W chłodnych porach roku stosowane rzadziej, też będą nam służyły. W zależności od użytych składników są one bardziej ochładzające lub neutralne do ciepłych.
  • Zupy warzywne są szczególnie korzystne podczas infekcji i chorób z nadmiaru – przebiegających z gorączką, wymiotami, intensywnym poceniem się. Służą również osobom z nadmiarem Jang i niedoborem Jin – czyli osobom „gorącym z nadmiaru lub niedoboru”.
  • Rozgrzewające zupy warzywne przyrządzimy z: marchwi, pora, cebuli, dyni, fenkuła (koper włoski), używając większej ilości przypraw.
  • Neutralne zupy warzywne otrzymamy z mieszanych równoważnie warzyw i średniej ilości przypraw.
  • Ochładzające zupy warzywne ugotujemy z użyciem: karczochów, bakłażanów, kalafiora, kapusty pekińskiej, rzodkwi, selera, szparagów, szpinaku, cukinii czy kiełków.

Zupy z użyciem zbóż

Kolejna grupa zup to zupy zbożowe, zbożowo-warzywne oraz strączkowe. Na początek należy wspomnieć o zupach zbożowych przygotowywanych z samych zbóż i niewielkiej ilości owoców oraz słodkich, ostrych przypraw. Takie są często zupami śniadaniowymi. Znana w Chinach zupa ryżowa tzw. congee jest najważniejszym posiłkiem na początek dnia, jak również lekarstwem. Ciepłe śniadanie na bazie zupy śniadaniowej oddziałuje na kilku płaszczyznach:

  • wzmacnia żołądek oraz jest źródłem ciepła i energii;
  • często zaspakaja potrzebę smaku słodkiego;
  • wspiera przemianę materii;
  • jest naturalnym źródłem błonnika, cennych składników odżywczych, minerałów i witamin.

Krupniki oraz zupy z roślinami strączkowymi są szczególnie odżywcze i syte, a także świetnie przyswajane. Te zupy stanowią niejednokrotnie pełen obiad. Pełnowartościowe składniki są w nich połączone i wstępnie „przetrawione”. Mogą one zawierać nawet pełen wartościowy skład aminokwasów. Zupy te mogą być też gotowane na bazie mięsa, co zwiększy ich odżywczość i wartość ocieplającą. Szczególnie służą nam w chłodnych i wilgotnych porach roku.

W przypadku zup gotowanych z użyciem roślin strączkowych należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Ważne jest gotowanie ich z dodatkiem przypraw takich jak m.in. kminek, kumin (kmin rzymski), majeranek, tymianek, cząber oraz z glonami morskimi.

Congee z brązowego ryżu

10 części zimnej wody i 1 część brązowego ryżu gotujemy na dość dużym ogniu, aż do zagotowania i spienienia. Po zagotowaniu przykrywamy garnek i zmniejszamy płomień (na najmniejszy). Gotujemy 4 – 6 godzin, bez soli i przypraw. Następnie miksujemy (opcjonalnie).

Jest to potrawa lecznicza i dietetyczna zalecana w różnych stanach chorobowych dzieci i dorosłych. Malutkim dzieciom można podawać rozpoczynając rozszerzanie diety. Chcąc uzyskać marchwiankę, mieszamy kleik z ugotowaną i zmiksowaną marchewką.

Foto

1 odpowiedź na “Zupa – jeden z najzdrowszych pokarmów świata”

Na jakiej podstawie pisze Pani, że niezdrowo jest podgrzewać zupy w mikrofalówce? Zły wpływ mikrofali na jedzenie jest mitem, bardzo rozpowszechnionym w powszechnym obiegu, niemniej zupełnie nie mającym żadnych naukowych podstaw. Można nie lubić jedzenie z mikrofali, ale nie można nim straszyć. A podgrzewanie w mikrofali to najlepszy i akurat najzdrowszy sposób podgrzewania: zachowuje najwięcej witamin, najszybciej zabija drobnoustroje.
Poza tym wśród czytelników mogą być osoby, które nie wierzą w tradycyjną kuchnię i medycynę chińską. Dla nich czynnik Qi i korzeń Yang nie brzmi przekonująco. Przydałoby się więcej artykułów opartych na rzetelnych podstawach naukowych, akceptowalnych powszechnie w naszym kręgu kulturowym.
Poza tym zupy na mięsie – czy nie są zbyt ciężkostrawne? Wśród rodziców małych dzieci powszechne jest takie przekonanie. Może warto się do tego odnieść na portalu poświęconym jednak dzieciom przede wszystkim?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *