Kategorie
odżywianie naturalne

Przetwory owocowe bez białego cukru

Robienie przetworów jest czasochłonne, a jeśli nie mamy owoców z własnego ogrodu, może wcale nie okazać się tańsze niż kupienie dżemu w sklepie. Zawsze jednak trzeba zadać sobie pytanie, czy nie jest najważniejsze, żeby produkt, który stawiamy na stole, był wysokiej jakości

Czytając składy dżemów dostępnych na sklepowych półkach, można złapać się za głowę. Na początek kilka informacji z etykiet:

  1. Wyprodukowano z 40 g owoców na 100 g produktu – należy zastanowić się, co stanowi to pozostałe 60 g. Najczęściej jest to cukier albo syrop glukozowo-fruktozowy, substancje zagęszczające i woda.
  2. Cukier albo syrop glukozowo-fruktozowy – warto zwrócić na to uwagę, zwłaszcza w dżemach niskosłodzonych. Produktów z syropem glukozowo-fruktozowym należy zawsze bezwzględnie unikać.

przetwory-owocowe-bez-cukru

Ciekawa jest również sytuacja, kiedy producenci chwalą się tym, że dżem jest w 100% owocowy i dodają informację, że na 100 g dżemu użyto 100 g owoców. Skład takich dżemów zazwyczaj wygląda obiecująco, jednak jest jedna rzecz, która daje do myślenia. Podczas robienia przetworów w domu z 400 g owoców otrzymamy ok. 200 g gotowego wyrobu – już po dodaniu pektyny i środka słodzącego (w moim przypadku ksylitolu albo fruktozy). Czyli po wysmażeniu i odparowaniu ilość owoców zmniejsza się o połowę. Może więc zastanawiać, w jaki sposób produkuje się dżem, jeśli ze 100 g owoców otrzymuje się 100 g dżemu, a reklamowany jest jako w 100% z owoców.

Wniosek nasuwa się jeden – jeśli chcemy mieć 100% pewności, że nasz dżem jest zdrowy, trzeba zrobić go samemu.

Czy warto robić przetwory w domu?

Robienie przetworów jest czasochłonne, a jeśli nie mamy owoców z własnego ogrodu, może wcale nie okazać się tańsze niż kupienie dżemu w sklepie. Zawsze jednak trzeba zadać sobie pytanie, czy nie jest najważniejsze, żeby produkt, który stawiamy na stole, był wysokiej jakości.

Dżem bez białego cukru

Cukier w dżemie oprócz dodania smaku ma za zadanie przede wszystkim konserwować. Jeśli z cukru rezygnujemy lub decydujemy się na jego zamienniki (np. robiąc przetwory dla diabetyków, osób na diecie przeciwgrzybiczej lub na diecie niskokalorycznej), trzeba stosować kilka ważnych zasad:

  • owoce muszą być bardzo dokładnie przebrane. Trzeba wyeliminować te, które są nawet delikatnie nadpsute lub obtłuczone,
  • higiena przede wszystkim – wszystkie łyżki, garnki, słoiki i nakrętki muszą być dokładnie wysterylizowane,
  • nie wolno próbować przetworów kilka razy tą samą łyżeczką. Enzymy zawarte w ślinie mogą przyspieszyć psucie, poza tym możemy przenieść na łyżeczce zanieczyszczenie,
  • pasteryzacja do podstawa. Można pasteryzować w piekarniku lub w wodzie, jednak musi to być zrobione dokładnie.

Ksylitol, fruktoza czy w ogóle bez cukru

Cukier w przetworach można całkowicie pominąć. Warunkiem jednak jest wówczas bardzo dobre wysmażenie owoców (najlepiej smażyć je przez dwa dni, po kilka godzin, często mieszając). W ten sposób możemy zrobić np. powidła śliwkowe, morelowe.

Dżem z fruktozą – fruktoza ma swoich zwolenników i przeciwników, jednak ma ogromną przewagę nad cukrem – używamy jej mniej i ma niższy indeks glikemiczny, dlatego dżemy z fruktozą są dobre dla diabetyków. Cukier można także zastąpić ksylitolem. Przeczytaj: Ksylitol – cukier, który wzmacnia organizm.

Foto

 

2 odpowiedzi na “Przetwory owocowe bez białego cukru”

Od jakiegoś czasu „rozjeżdża” mi się obraz na DsW. Ikony po lewej przesłaniają tekst. Czy da się coś z tym zrobić? Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *