Kategorie
zdrowie

Niedobory żelaza, witaminy C i cynku u dziecka. Jak je rozpoznać?

Co może być przyczyną zmęczenia u dziecka? Prawdopodobnie niski poziom podstawowych makro- i mikroelementów w organizmie. Składniki mineralne zapewniają organizmom żywym rozwój, zdolność do reprodukcji oraz zdrowie.

W przypadku roślin i zwierząt składniki mineralne to te, które po spaleniu mają postać popiołu. Minerały stanowią około 4% masy ciała. Z 46 składników mineralnych aż 30 to pierwiastki konieczne do życia. Organizm ludzki nie jest w stanie ich sam wytworzyć, dlatego człowiek musi przyjmować je z pożywieniem.
Do makroelementów zaliczają się: wapń, magnez, chlor, potas, fosfor oraz sód. Natomiast mikroelementy to: żelazo, miedź, cynk, jod, mangan, molibden, fluor, selen i chrom. Przyczyną zmęczenia i spadku formy mogą być niedobory tych pierwiastków.

Niski poziom żelaza w organizmie

Najczęściej spotykasz dziecko odpoczywające na kanapie czy w łóżku? Może ma problemy z koncentracją, uczeniem się, jest apatyczne, podczas gdy jeszcze kilka tygodni temu szukało każdej sposobności, by spotkać się ze znajomymi i być aktywnym. Potrzebna jest rozmowa, być może dziecko ma jakieś kłopoty, może jednak jest w słabszej niż zwykle kondycji, bo brakuje mu żelaza. Dzieciom od pierwszego do ósmego roku życia zaleca się przyjmować z pokarmem 7-10 mg żelaza na dzień. Młodzież męska powinna dostarczać sobie dziennie 11 mg żelaza. Cennym źródłem żelaza z pokarmu są: suszone figi, ziarno sezamu, świeże zielone warzywa, warzywa strączkowe, śliwki i suszone morele, orzechy, dzika róża, zioła (koperek, natka pietruszki, pokrzywa).

Niski poziom witaminy C w organizmie

Dziecko staje się nerwowe, nawet agresywne. W dodatku po prostu widać, że coś mu dolega, częściej choruje, skarży się na ból stawów, trudniej mu się skoncentrować, jego skóra staje się szorstka, wiotka, blada. Jeśli dziecko jest aktywne fizycznie, wraz z potem występuje utrata witaminy C. Jej źródłem w diecie są warzywa, owoce i ich przetwory: natka pietruszki, czerwona papryka, brukselka, brokuły, truskawki, pomarańcze.

Niski poziom cynku w organizmie

Częste choroby, spadek odporności, pogorszenie apetytu, zaburzenia smaku i węchu, wypadanie włosów, pęknięcia na paznokciach, problemy skórne, trudności w gojeniu się ran – to sygnały, które mogą pozwolić przypuszczać, że w organizmie brakuje cynku. Ten makroelement jest tarczą chroniącą przed infekcjami i nowotworami. Bez cynku proces dojrzewania płciowego byłby niemożliwy. Dzienne zapotrzebowanie na cynk u dzieci do trzeciego roku życia to 3 mg, od 4-9 lat 5 mg, 10-12 lat 8 mg. Bogatym źródłem cynku są: ryby i owoce morza, jajka, produkty pełnoziarniste, orzechy, pestky dyni, otręby i rośliny strączkowe, zioła (pokrzywa, szałwia, rumianek, mniszek lekarski).
Aby znaleźć przyczynę złej kondycji, warto wybrać się do lekarza pediatry, który zapewne przeprowadzi szczegółowy wywiad i zleci badanie krwi oraz moczu.
Źródło: Smartparenting.com.ph

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *